Steins;Gate
استاینز؛گیت یک مجموعه تلویزیونی انیمه ژاپنی ساخته شده توسط استودیوی انیمیشن White Fox بر اساس رمان بصری 5pb. و Nitroplus با همین نام در سال 2009 است. این مجموعه در 24 قسمت از آوریل تا سپتامبر 2011 پخش شد. این مجموعه در سال 2010 اتفاق میافتد و رینتارو اوکابه را دنبال میکند که به همراه دوستانش به طور تصادفی روشی برای سفر زمان کشف میکنند که از طریق آن میتوانند پیامهای متنی را به گذشته ارسال کنند و در نتیجه حال را تغییر دهند.
این مجموعه بخشی از مجموعه ماجراجویی علمی به همراه Chaos;Head و Robotics;Notes است. این مجموعه توسط هیروشی هاماساکی و تاکویا ساتو کارگردانی شده است و توسط جوککی هانادا نوشته شده است، با طراحی شخصیت و کارگردانی انیمیشن توسط کیوتا ساکای و موسیقی توسط تاکشی ابو. این مجموعه به صورت همزمان در آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا، خاورمیانه و بخشهایی از اروپا توسط Crunchyroll و در بریتانیا توسط Anime on Demand پخش شد. یک قسمت OVA بیست و پنجم بعداً در انتشارات رسانههای خانگی گنجانده شد؛ این انتشارات توسط Funimation در آمریکای شمالی و توسط Manga Entertainment در بریتانیا انجام شد.
منتقدان از توسعه شخصیت و مضامین سفر زمان، ماهیت انسان و دیدگاه آن در مورد PTSD تمجید کردند. این مجموعه توسط منتقدان و طرفداران به عنوان یکی از بهترین مجموعههای انیمه تمام دوران شناخته میشود. این مجموعه چهار قسمت انیمیشن اینترنتی اصلی و یک فیلم اسپینآف ایجاد کرده است. یک اقتباس انیمه دنباله با عنوان Steins;Gate 0، بر اساس رمان بصری با همین نام، در سال 2018 به نمایش درآمد.
داستان
Steins;Gate اقتباسی از رمان بصری با همین نام است. این مجموعه در سال 2010 در آکیهابارا، توکیو اتفاق میافتد و رینتارو اوکابه، یک “دانشمند دیوانه” خودخوانده را دنبال میکند که آزمایشگاه “گجت آینده” را در یک آپارتمان به همراه دوستانش مایوری شیینا و ایتارو “دارو” هاشیدا اداره میکند. در حالی که در یک کنفرانس در مورد سفر زمان شرکت میکند، اوکابه جسد کشته شده کریسو ماکیسه، یک محقق علوم اعصاب را پیدا میکند؛ او در مورد آن پیامی به دارو ارسال میکند و بعداً متوجه میشود که کریسو زنده است و پیام قبل از ارسال آن رسیده است. اعضای آزمایشگاه متوجه میشوند که فر اجاق مایکروویو کار با تلفن همراه که در حال توسعه هستند میتواند پیامهای متنی را به گذشته ارسال کند؛ آنها به کریسو میپیوندند و آن را بررسی میکنند و پیامهای متنی – به اصطلاح “D-mails” – را به گذشته میفرستند تا حال را تغییر دهند. کریسو در نهایت دستگاهی را ایجاد میکند که میتواند خاطرات را از طریق فر اجاق مایکروویو ارسال کند و به کاربر اجازه میدهد تا به طور مؤثر در زمان سفر کند.
SERN، یک سازمان خیالی مبتنی بر CERN، از ماشین زمان مطلع میشود و افرادی را برای بازیابی آن به آزمایشگاه میفرستد که در این فرآیند مایوری را میکشند. اوکابه چندین بار به گذشته برمیگردد تا از مرگ مایوری جلوگیری کند اما هر بار شکست میخورد. او متوجه میشود که باید تمام تغییراتی را که D-mails آنها ایجاد کردهاند، لغو کند و این کار را انجام میدهد تا زمانی که متوجه میشود لغو اولین D-mail او را به خط زمانی باز میگرداند که کریسو مرده پیدا شد.
تولید
اقتباس انیمه در جولای 2010 توسط چیومارو شیکورا، رئیس 5pb اعلام شد. Steins;Gate در استودیوی انیمیشن White Fox ساخته شد و توسط میکا نومورا و یوشینائو دوی تولید شد، توسط هیروشی هاماساکی و تاکویا ساتو کارگردانی شد و توسط جوککی هانادا نوشته شد، با کیوتا ساکای به عنوان طراح شخصیت و مدیر انیمیشن اصلی.
عنوان: پاسخ انتقادی
این مجموعه با استقبال منتقدان مواجه شده است، کارلو سانتوس در Anime News Network آن را “یکی از هیجانانگیزترین داستانهای علمی-تخیلی در تاریخ اخیر انیمه” نامیده است، ریچارد ایزنبیس در Kotaku آن را یکی از بهترین انیمههایی که دیده است، و کریس بیوریدج در The Fandom Post آن را عنوان مورد علاقه خود در سال 2011 نامید. منتقدان از داستان و نگارش این مجموعه لذت بردهاند. سانتوس از نحوه گمراه کردن بیننده توسط Steins;Gate با صرف نیمه اول سریال در کمدی قبل از تبدیل شدن به یک هیجانانگیز برای نیمه دوم و نحوه بازگشت فینال به وقایع قسمت اول، لذت برد و این را یک “اوج محکم” ساخت. ربهکا سیلورمن در Anime News Network، در بررسی نیمه اول سریال، سریال را به عنوان یک مفهوم جالب با سبک بصری خوب در صورت نیاز توصیف کرد؛ و اینکه قسمت دوازدهم یک قلاب عالی برای بقیه سریال بود. او نیمه دوم نمایش را نسبت به نیمه اول یک قدم جلوتر دید؛ او از فوریت افزوده و نحوه توسعه شخصیتها و نحوه ارائه بینش بیننده به انگیزههای آنها از نیمه اول سریال لذت برد. ایدن فوته از THEM Anime Reviews به این مجموعه 5 از 5 ستاره داد و آن را به عنوان “ساخت شخصیت موثر، نمایش بسیار سرگرم کننده و پیچیدگی با بینش و بلوغ مدیریت می شود” توصیف کرد.
ایزنبیس قوانینی را برای نحوه عملکرد سفر زمان به خوبی تعریف شده ذکر کرد، که او آن را یکی از سختترین کارها هنگام نوشتن داستان سفر زمان نامید. پیرس درو در The Fandom Post از داستان و شخصیتها لذت برد. پاتریک از کتابخانههای Cedar Mill & Bethany Community آن را “مخلوطی درخشان از داستان علمی تخیلی سخت، کمدی، عاشقانه و درام” نامید. سانتوس طراحی شخصیتها را به یاد ماندنی خواند و آن را تازه کننده دانست که انیمه یک فرد چاق را به عنوان یکی از شخصیتهای اصلی خود معرفی کرد. او اشاره کرد که پس زمینهها، در حالی که از رنگهای خاموش و خاکستری استفاده میکنند، هنوز رنگ کافی برای جذاب بودن از نظر بصری دارند.
سیلورمن فکر میکرد که جلوههای بصری سریال در نیمه اول نامنظم بود، در برخی نقاط دارای “سبک بصری خوب” مانند یک صحنه سیاه و سفید در قسمت 11 و برخی از شاتهای fan-service که او نامناسب یافت. در نیمه دوم، او متوجه شد که طراحی بصری و صوتی بهبود یافته است، با تمرکز بر مضامین بصری مانند دستهای چفت شده و استفاده از هنر بسیار دقیق و واقعگرایانه در لحظات استرسزای داستان. فوته از ارائه بصری آکیهابارا لذت برد که آن را “بیجان اما همیشه در حال حرکت، مانند شن در باد صحرا” توصیف کرد؛ او آن را یادآور صحنههای خیابانی صبح در کار قبلی کارگردانان Serial Experiments Lain (1998) و اثبات اینکه آنها از آن زمان تاکنون دست خود را از دست ندادهاند، نامید. درو فکر میکرد جلوههای بصری در طول سریال با کیفیت بالا بودند و آنها یک نمایش خوب، هرچند کمتر دقیق، از سبک هنری استفاده شده در بازی Steins;Gate بودند.