میراکو

Macross

Macross

ماکروس (Macross) یکی از برجسته‌ترین فرانچایزهای علمی تخیلی مکای ژاپنی است که در سال 1982 توسط استودیو Nue و با همکاری Artland به وجود آمد. این فرانچایز، که به طور ویژه با نام شوجی کاواموری، طراح مکانیک، نویسنده و تهیه‌کننده آن، شناخته می‌شود، به بررسی تاریخ خیالی زمین و نژاد بشر پس از سال 1999 و همچنین تاریخ تمدن‌های انسان‌نما در کهکشان راه شیری می‌پردازد. با گذشت زمان، Macross به یکی از پرآوازه‌ترین نام‌ها در دنیای انیمه تبدیل شد و شامل چهار سریال تلویزیونی، چهار فیلم، شش OVA، یک رمان لایت نوول و پنج سری مانگا می‌شود که همگی با حمایت مالی Big West تولید شده‌اند. علاوه بر این، این فرانچایز با توسعه 40 بازی ویدیویی، دو بازی کراس‌اور و انواع محصولات فیزیکی، نفوذ خود را در عرصه سرگرمی گسترش داده است.

یکی از مفاهیم کلیدی در دنیای Macross، “Overtechnology” است که به پیشرفت‌های علمی اشاره دارد که در یک سفینه فضایی بیگانه به نام ASS-1(که بعداً به Super Dimension Fortress – One Macross تغییر نام داد) کشف شد. این سفینه در جزیره جنوبی آتاریا سقوط کرده بود و انسان‌ها با مهندسی معکوس آن، توانستند فناوری‌هایی پیشرفته مانند مکانیکا (جنگنده‌های متغیر و دسترویدها) و رانشگر فضایی سریع‌تر از نور را ایجاد کنند. این فناوری‌ها در سراسر سریال به نمایش گذاشته می‌شوند و اساس داستان‌های علمی-تخیلی Macross را تشکیل می‌دهند.

نام Macross از نام سفینه اصلی انسانی گرفته شده است که معمولاً به اختصار از Super Dimension Fortress Macross به “SDF-1” یا “The Macross” کوتاه می‌شود. پروژه Macross در ابتدا قرار بود با نام Battle City Megarodo یا Battle City Megaroad شناخته شود، اما یکی از اسپانسرهای پروژه، Big West Advertising، که از طرفداران شکسپیر بود، پیشنهاد داد که سریال و سفینه با نام مکبث نامگذاری شوند. در نهایت، سازشی صورت گرفت و نام Macross (マクロス, Makurosu)  به دلیل شباهت تلفظ آن به مکبث در زبان ژاپنی و همچنین ارتباطات معنایی به نام اصلی، انتخاب شد. این نام همچنین بازی کلمه‌ای با پیشوند “macro” به معنای بزرگ نسبت به وسایل نقلیه انسانی و فاصله‌ای که باید طی کنند، است.

جنگنده‌های متغیر، یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی این فرانچایز هستند. جنگنده‌های Valkyrie، که عمدتاً توسط شوجی کاواموری و کازوتاکا میاتاکه طراحی شده‌اند، توانایی تبدیل شدن به جت/فضاپیما، Battroid  (یک ربات انسان‌نما) و ترکیبی از دو حالت به نام Gerwalk  (تقویت‌کننده بال‌های زمینی با مفصل زانوهای حرکتی) را دارند. این جنگنده‌ها نقش حیاتی در داستان‌های Macross دارند و به نمادی از این سری تبدیل شده‌اند. VF-1 به طور خاص به نام “Valkyrie” نامگذاری شده بود، اما از آن زمان به بعد، تمامی جنگنده‌های جت در این سری به این نام شناخته می‌شوند.

یکی از مفاهیم علمی-تخیلی جذاب دیگر در Macross، تا کردن فضا است. این تکنولوژی به سفینه‌های فضایی امکان می‌دهد تا مسافت‌های طولانی را در مدت زمان بسیار کوتاهی طی کنند. فرآیند تا کردن فضا به این صورت است که ابتدا موقعیت سفینه با فضای فوق‌بعدی یا زیر فضا جابجا می‌شود و سپس فضای فوق‌بعدی با فضای مقصد تعویض می‌شود. این مفهوم در سریال‌های مختلف Macross به شکل‌های گوناگونی بسط داده شده است. برای مثال، در سریال Macross Frontier، مفاهیمی مانند نقص‌های تا کردن فضا یا گسست‌های تا کردن معرفی می‌شوند که سفر از طریق این تکنولوژی را کندتر کرده و در ارتباطات آن اختلال ایجاد می‌کند. همچنین در Macross Frontier محدودیت‌های این تکنولوژی بررسی می‌شود، از جمله افزایش نیاز به انرژی با افزایش جرم شیء که مانع از تا کردن اشیاء بسیار بزرگ به راحتی در فواصل وسیع می‌شود.

فرانچایز Macross همچنین به موضوعات جزئی مانند شوک فرهنگی، سرمایه‌داری، بلوغ و نوستالژی می‌پردازد. این مضامین به جذابیت و عمق داستان‌های Macross افزوده‌اند و مخاطبان گسترده‌ای را به خود جذب کرده‌اند.

تولیدات Macross شامل چندین سریال دنباله‌دار و یک پیش‌درآمد است که در طول سال‌ها ساخته شده‌اند. برخی از این تولیدات از یک خط زمانی واحد که توسط خالقان استودیو Nue ایجاد شده، پیروی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به عنوان “خطوط داستانی موازی” در نظر گرفته شده‌اند. از سال 2002 و با ساخت Macross Zero، تولید این سریال‌ها به طور انحصاری توسط استودیو Nue و Satelight انجام شده است، که شوجی کاواموری یکی از اعضای کلیدی آن است.

بازی‌های ویدیویی Macross نیز بر اساس دنیای این سری ساخته شده‌اند و گاهی با شخصیت‌های جدید و داستان‌های جانبی گسترش یافته‌اند. بازی‌های جدیدتر معمولاً شامل انیمیشن‌های تازه ساخته شده هستند و همه آنها به طور انحصاری در ژاپن منتشر شده‌اند. Macross همچنین با معرفی و محبوب‌سازی مفهوم مکای تبدیل‌شونده (روبات‌هایی که می‌توانند بین یک وسیله نقلیه استاندارد و یک ربات جنگی تبدیل شوند)، تأثیر زیادی بر انیمه‌های بعدی و حتی صنعت سینمای هالیوود گذاشته است. این مفهوم که ابتدا با Diaclone در سال 1980 معرفی شد و سپس با Macross به اوج رسید، الهام‌بخش ساخت ربات‌های تبدیل‌شونده در Transformers نیز بوده است.

با تمام این ویژگی‌ها، Macross به یکی از تأثیرگذارترین فرانچایزهای علمی-تخیلی در ژاپن و جهان تبدیل شده است و نقش بزرگی در معرفی انیمه به مخاطبان بین‌المللی ایفا کرده است.

Avatar photo
درباره نویسنده

Mir Masom

پست قبلی

پست بعدی

×